Wat is een Hypermedia systeem ?

 Om te begrijpen wat een hypermediasysteem is, zullen we eerst een diepgaande blik werpen op het canonieke hypermediasysteem: het World Wide Web.

Roy Fielding, een ingenieur die hielp bij het opstellen van specificaties en het bouwen van veel van de vroege onderdelen van het web, gaf ons de term REpresentational State Transfer, of REST. In zijn proefschrift beschreef hij REST als een netwerkarchitectuur, en hij zette het af tegen eerdere benaderingen van het bouwen van gedistribueerde software.

We definiëren een hypermediasysteem als een systeem dat zich houdt aan de RESTful netwerkarchitectuur in de oorspronkelijke betekenis die Fielding aan deze term gaf.
Helaas associeer je de term “REST” tegenwoordig waarschijnlijk met JSON-API’s, omdat dat is waar de term meestal in de industrie wordt gebruikt. Dit is echter een onjuiste toepassing van de term REST, omdat JSON geen natuurlijk hypermedium is vanwege het ontbreken van hypermedia-controles.

Het uitwisselen van hypermedia is een expliciete vereiste voor een systeem om als “RESTful” te worden beschouwd.
Het is een lang verhaal hoe we ertoe gekomen zijn de term REST zo verkeerd te gebruiken, en we zullen later in dit boek die geschiedenis verder toelichten.

Maar voor nu: als je bij REST automatisch aan JSON denkt, probeer dat beeld dan even los te laten terwijl je dit boek leest, en benader het concept met een frisse blik.

Het is belangrijk om te begrijpen dat Fielding in zijn proefschrift het World Wide Web beschreef zoals het in de late jaren 1990 bestond.
Het web was op dat moment simpelweg een systeem van webbrowsers die hypermedia uitwisselden.
Dat systeem – met zijn eenvoudige links en formulieren – was wat Fielding RESTful noemde.
JSON-API’s zouden pas een decennium later een veelgebruikt hulpmiddel in webontwikkeling worden: REST ging over hypermedia en over de eerste versie van het web (Web 1.0).

Comments

Popular posts from this blog

Basis Informatie C++

C++ Termen

Geautomatiseerd adverteren op 2dehands